Another connection to colonial time
Research made at the occasion of a residency at AIR351, Cascais, Portugal on the “Retornados” and specifically on the works of Manuel Botelho, Daniel Barroca, Monica de Miranda, Nuno Nunes Fereira, Ana Vidigal and Yonamine
Depending on where you are, time takes on different values.Whether you are in the East, North or South of the hemisphere, time is lived differently. To consider understanding these different conceptions of time, the theorist Walter Mignolo refers us to the idea of where we are talking from? From what geographic, social and political situations do we observe the question of time, especially during colonial times and after?
Where do we stand to talk about what temporality seems to mean interesting axis to consider the scope of certain artistic works that evoke this period and their reception today. This article listensto contemporary artists from Angola, Mozambique or Portugal and gives them a voice on their feelings around this period of the Portuguese colonial war which, a posteriori still leaves significant traces today. The marks of this period of the Portuguese colonial wars speak to their contemporaries at a time when this recent past conveys some misunderstandings to the present.
See attached text, p.91 to 106,
in REVISTA DE CIÊNCIAS DA ARTE N.o8 | SET'19
ARTE E TEMPO: TEMPO, CULTURA E CRIAÇÃO ARTÍSTICA
Ed. Belas-artes U Lisboa
Un autre rapport au temps colonial
Another connection to colonial time
En fonction d’où on se place, le temps prends différentes valeurs.Que l’on soit à l’Est, au Nord ou au Sud de l’hémisphère, le temps se vit différemment. Pour envisager de comprendre ces différentes conceptions du temps, le théoricien Walter Mignolo nous renvoie à l’idée de savoir d’où on parle ? Depuis quelles situations géographiques, sociales et politiques observe-t-onl a question du temps tout particulièrement durant les périodes coloniales et après ?
D’où se place-t-on pour parler de quelle temporalité me semble un axe intéressant pour envisager la portée de certaines œuvres artistiques qui évoquent cette période et leur réception aujourd’hui. Cet article est à l’écoute d’artistes contemporains d’Angola, du Mozambique ou du Portugal et leur donne la parole sur leur ressenti autour de cette période de la guerre coloniale portugaise qui, a posteriori laisse encore des traces conséquentes aujourd’hui. Les marques de cette période des guerres coloniales portugaises parlent à leurs contemporains à un moment où ce passé récent véhicule certains malentendus au présent.
Voir texte ici en attaché, p.91 à 106
dans REVISTA DE CIÊNCIAS DA ARTE N.o8 | SET'19
ARTE E TEMPO: TEMPO, CULTURA E CRIAÇÃO ARTÍSTICA
Ed. Belas-artes U Lisboa